ACT

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een relatief nieuwe vorm van cognitieve gedragstherapie die aan het eind van de vorige eeuw is ontwikkeld door Steven Hayes, een Amerikaanse psycholoog. ACT gaat ervan uit dat het niet mogelijk is onze gedachten en gevoelens onder controle te krijgen. Dat wil zeggen: we kunnen niet alleen maar denken wat we willen denken en voelen wat we willen voelen. Iedereen heeft wel eens gedachten en gevoelens die hij liever niet zou hebben. Maar wat we wél kunnen is leren accepteren dat de gedachten en emoties er zijn, zonder dat ze bepalen wat we doen. Met de oefeningen en technieken in ACT leer je zelf richting te geven aan je leven, in plaats van een speelbal te zijn van moeilijke gevoelens en negatieve gedachten.

ACT is een wetenschappelijk bewezen effectieve behandelmethode voor verschillende psychische en lichamelijke problemen. Het combineert technieken uit de mindfulnessmeditatie ( maar de oefeningen in ACT zijn korter en concreter, wat ze erg geschikt maakt voor jongeren) met oefeningen die erop gericht zijn te ontdekken wat je echt belangrijk vindt in je leven en hoe je je gedrag daarop kunt aanpassen.

ACT onderzoekt niet waar gedachten en gevoelens vandaan komen, maar neemt als uitgangspunt dát ze er zijn. Geschikt voor iedereen die wat minder ‘in zijn hoofd wil zitten’ en met name voor mensen die:

  • (te) hoge eisen aan zichzelf stellen
  • moeite hebben te ontspannen
  • een negatief zelfbeeld hebben
  • vaak somber zijn
  • chronische pijnklachten hebben
  • willen ontdekken wat ze echt willen in het leven

In 10 – 12 gesprekken word je je bewust van wat er allemaal gebeurt in je hoofd en in je lijf. Door middel van oefeningen en huiswerkopdrachten ontwikkel je vaardigheden om er anders mee om te gaan.

Zowel individuele trajecten als groepstrainingen zijn mogelijk.

Ook zeer geschikt voor ouders!